Óvodában, iskolában eszik a gyerek! Mit, mikor és mennyit egyen? Hogyan oldjuk meg, ha különleges igényeink vannak? A legjobb megoldás az lenne, hogy amikor csak tehetjük, magunk készítjük el az ételét, vagy ha megpróbálkoznánk ebben a kérdésben is konszenzusra jutni az iskola vezetőségével, a többi szülővel. Ehhez szeretnénk támpontokat adni az alábbiakban.*
A gyermek étkezése a közösségben
Sokat tehetünk azért is, hogy gyermekünk az iskolában jó előmenetelt érjen el. A sós ételek és az állati fehérje nyugtalanná tesz. Ha a gyerek így étkezik, állandóan azon fog járni az esze, de jó volna össze-vissza szaladgálni. Nem fog tudni nyugton ülni a padban, s nem lesz képes figyelmét összpontosítani. Számos kutatás támasztja alá, hogy a nyugtalanság oka ezeken kívül a felvágottakban és a nagyipari úton készített hústermékekben fellelhető foszfáttartalom. A gyerekek erre érzékenyek és e miatt nem tudnak nyugton maradni. A szellemi képességet pozitívan befolyásolják viszont a teljes kiőrlésű barna búzalisztből készült ételek. Ha lehet, magunk őröljük meg a búzát, készítsünk belőle csapatit. (ld. receptek) Meglátjuk, rendszeres fogyasztása folytán javul emlékezőképességünk. A búzát rendszeresen főzhetjük is. Éjszakán át áztassuk be. Kuktában 30-40 percig puhára főzzük, zöldséggel, babbal együtt nagyon kellemes étel. Készíthetünk belőle egy sűrű levest is. Ebbe az ételcsoportba tartoznak a daraféleségek és tésztafélék is, amelyek hántolatlan gabonából készülnek. A zöldségeknek nagyon jó kiegyensúlyozó hatásuk van, sokféleképpen, ízletesen készíthetők el. A vért alkálissá teszik, és ez az alapja a jó fizikai és szellemi közérzetnek.
Mit adjunk uzsonnára? Otthon tehetünk az asztalra ízletes eledeleket, nincs konkurencia. De az iskolában sokan másféle uzsonnát hoznak amit megkívánhat a gyerekünk. Beszéljünk róla, hogy mi miért jó, és mi az előnye. Jóindulatú érveink alátámasztását segíti, ha az uzsonnát színesre, játékosra készítjük, és illatozzon olyan finoman, hogy amikor gyerekünk kibontja, hogy osztálytársai az övét kívánják meg, tőle kérjenek egy harapást, nem pedig fordítva. Az édességigényt gyümölccsel, szárított gyümölccsel tudjuk kielégíteni. Mazsolát – ha lehet, ne kénezettet – , aszalt szilvát vagy egyebet, ami éppen kapható. Szép feladata lehetne a szülőknek, tanároknak, hogy meghatározzák, mit árusítsanak az iskolai büfében. Kóla helyett friss gyümölcsöt, vagy frissen préselt gyümölcslevet, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, zsömlét, finom vegetáriánus pástétommal, paprikával, paradicsommal, reszelt karalábéval, sárgarépával. Föleleveníthetjük a diákabrakot is: aszalt szilvából, mazsolából és serpenyőben, olaj nélkül pirított mandulából, napraforgómagból, tökmagból vagy dió, mogyoró hozzáadásával összekeverve, kis zacskókban csemegeként árulhatnák. Magas a kalcium- és a fehérjetartalma, a gyerekek nem lesznek tőle nyugtalanok, szétszórtak, ellenkezőleg, elősegíti a koncentrációt. Ilyen táplálék mellett a gyerekek nem is lesznek olyan gyakran betegek. Dr. Oláh Andor Reformkonyha című könyvében olvashatjuk, hogy az anyák jobban tennék, ha télire cukrozott befőttek, lekvárok helyett arról gondoskodnának, hogy legyen a kamrában elegendő aszalt gyümölcs, mogyoró, dió, mandula, napraforgómag, tökmag... Az innivalókról is szólnunk kell. Nem helyettesíthetik az ételeket, a szomjúság csillapítására valók. A konzerválószert tartalmazó, túl édes üdítők helyett szokják meg a természetes üdítő italokat. A gyereknek több folyadékra van szüksége, mint a felnőttnek, de akkor se tömjük cukros szörpökkel! Sok fölösleges és káros függőség, – alkohol, kábítószer élvezet, és negatív tulajdonságok, mint például a torkosság, mértéktelenség, önzés, agresszió – védhető ki ezek mellőzésével. Legjobb lenne a tiszta forrásvíz vagy a buborék nélküli ásványvíz, de ha a csapvíz nem rossz minőségű, az is megteszi. Adhatunk például teákat a következőkből: csipkebogyó, almahéj, édeskömény, ánizs, köménymag, menta, kamilla. Édesíthetjük a teát egy kis mézzel, árpa- vagy rizsmalátával. Az ízük kellemes, természetes, és ha nincs még teljesen elrontva az ízlelése, meg a hozzáállása, meg lehet szeretni őket. Készíthetünk gyümölcsleveket is: 15 dkg friss gyümölcsöt 1,25 ml vizet mixerben pürésítünk, majd egy szitán átnyomkodjuk. Ízletesek a zöldséglevek is: 2 db sárgarépát 3 db almát 2 dl vízzel a turmixgépben összekeverünk, és egy szitán átnyomkodjuk.
*Részlet a Főzz évszakok szerint című könyvből, amelyet az alábbi linkre kattintva meg lehet rendelni:
www.alexandra.hu/scripts/cgi/webshop.cgi/GetBook?BookID=726850
Kommentek